گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 / 10 / 1391برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

کرم قرمز حلقوی چه کرمی است و بومی کجاست؟
خداوند بيش از 4200 گونه كرم خاكي آفريده است. يكي از وظايف اصلي اين كرم شخم‌زدن زمين است كه براي خاك ضروري است. متاسفانه مصرف كود شيميايي و سم موجب از بين‌رفتن اين كرم‌ها مي‌شود. از 4200 گونه، تعداد محدودي از اين كرم‌ها ويژگي‌هاي خاصي دارند كه اين كرم يكي از آنهاست. اين كرم‌ها تخم گذارند. تخم اين كرم‌ها كوكون يا پيله نام دارد.
كرم قرمز حلقوي هرمافروديت يا دو جنسيتي است، اما براي باردار شدن بايدحتما دو كرم داشته باشيم كه يكي از آنها نقش ماده و ديگر نقش نر را بازي مي‌كند. بعد از يك هفته از دو كرم 24 كرم داريم. كرم‌هاي تازه متولد شده پس از 35 تا 45 روز قدرت باروري پيدا مي‌كنند.
ويژگي منحصر به فرد اين كرم‌ها داشتن پنج قلب است. نوعي كه با بوم ايران سازگار است آيزينيا فوتيداست. كرم قرمز حلقوي خاكي نخستين بار در دره كاليفرنيا شناسايي شد و به همين دليل كرم قرمز كاليفرنيا هم ناميده مي‌شود. بومي ايراني در مقايسه، جثه كوچك‌تري دارد كه هم در ايران ديده مي‌شود و هم از كشورهاي انگليس، آرژانتين، هند و ارمنستان وارد ايران شده است. نوع ديگر اين كرم‌ها لومبوريسيتا است كه با آب و هواي گرم آفريقايي سازگار است. نوعي كه بومي ايران است تقريبا با همه مناطق كشور سازگاري دارد و در اين زمينه هيچ محدوديتي وجود ندارد.
چگونه مي‌توان اين كرم را پرورش داد؟ به عبارتي سرمايه مورد نياز براي پرورش كرم چيست؟
سلجوقي: نمكي قرن بيست و يكم به شما كرم با پروتئين 70 درصدي مي‌دهد و مدفوع كرم را به عنوان كود ورمي كمپوست جمع‌آوري مي‌كند كه به عنوان خوراك دام و طيور يا به عنوان كود مورد استفاده قرار مي‌گيرد
در حقيقت تنها سرمايه لازم براي اين كار دانش و يك مشت كرم است. در خانه ساده‌ترين راكتوري كه مي‌توان براي پرورش اين كرم از آن استفاده كرد يك سبد ميوه است كه اگر چوبي باشد بهتر است. اگر سبد ميوه پلاستيكي داشتيم هم مي‌توانيم دور تا دور آن را با روزنامه يا كاغذ بپوشانيم. در حقيقت راكتوري كه براي اين كار از آن استفاده مي‌كنيم يك ساختار ساده است. محيط كشت هم زباله است. مي‌توانيد اين راكتور ساده را در گوشه‌اي از آشپزخانه قرار دهيد و همه زباله را به كود تبديل كنيد؟
اگر شرايط ايمن باشد اين كرم‌ها از راكتور خارج نمي‌شوند، اما اگر به هر علتي خارج شوند در فاصله دو متري خشك مي‌شوند؛ چراكه كرم‌ها براي زنده ماندن به رطوبت نياز دارند و نبود رطوبت و خشكي هوا موجب از بين رفتن آنها مي‌شود. هر موجود زنده‌اي در صورتي كه شرايط محيطي نامساعد باشد از بين مي‌رود. افزايش رطوبت هم تهديد عليه زندگي اين موجودات است.
اگر مواد غذايي كافي در دسترس كرم‌ها نباشد، كرم از مدفوع خودش تغذيه مي‌كند يا عده‌اي به نفع عده‌اي ديگر خودكشي مي‌كنند. اين كرم‌ها زنده‌خوار نيستند. به جز عوامل غيرزيستي مرغ‌ها و پرندگان نيز مي‌توانند تهديدي عليه اين موجودات باشند.
با در نظر گرفتن چنين ويژگي‌هايي از اين كرم براي چه كارهايي مي‌توان استفاده كرد؟
كرم مي‌تواند منبعي مناسب براي خوراك دام، طيور و آبزيان باشد. البته اين كرم خالص به مصرف دام نمي‌رسد. بر اساس تحقيقات انجام شده اگر اين كرم به نسبت يك درصد در جيره غذايي مرغ گنجانده شود، توليد تخم مرغ 25 درصد، وزن مرغ 22 درصد و گوشت سينه مرغ 7 درصد افزايش پيدا مي‌كند كه بسيار قابل توجه است. در همه كشورها دو روش براي توليد ثروت در نظر گرفته مي‌شود كه روش اول مبتني بر سرمايه‌گذاري و روش دوم افزايش بهره‌وري از روش‌هاي مشابه است. از اين كرم مي‌توان براي توليد صابون، شامپو و كرم‌هايي با ويژگي‌هاي خاص استفاده كرد. مزيت ديگر اين كرم كه در كشور ما هنوز خيلي مورد توجه قرار نگرفته است، توليد داروهايي براي شيمي‌درماني بيماران سرطاني است.
زباله اين صنعت چيست؟
اين صنعت هيچ زباله‌اي ندارد. در حقيقت تنها زباله اين صنعت مدفوع كرم است كه به عنوان ورمي كمپوست از آن استفاده مي‌شود. در دوسلدورف آلمان شركت‌هايي راه‌اندازي شده است كه ظرف‌هايي موسوم به Bim يا رآكتورهاي خانگي را توليد كرده و همراه كرم به هر خانه‌اي تحويل مي‌دهند. دو ماه بعد مراجعه كرده، كرم و كود را تحويل گرفته و به ازاي آن مبلغي را پرداخت مي‌كنند. اين روش راهكاري براي توليد، توزيع و مصرف انرژي در مبداست.
آيا مي‌توان از اين راهكار به عنوان شغل نمكي قرن بيست و يكم نام برد؟
دقيقا ، صنعت كرمداري جايگزين شغل نمكي در قرن بيست و يكم است. نمكي نان كپك‌زده را جمع‌آوري مي‌كند، اگر نان كپك‌زده صرف تغذيه مرغ شود، تخم‌مرغ با بار ميكروبي داريم؛ اگر صرف تغذيه گوسفند شود شير با بار ميكروبي و اگر به تغذيه گاو اختصاص داده شود گوشت با بار ميكروبي خواهيم داشت. نمكي قرن بيست و يكم به شما كرم با پروتئين 70 درصدي مي‌دهد و مدفوع كرم را به عنوان كود ورمي كمپوست جمع‌آوري مي‌كند كه به عنوان خوراك دام و طيور يا به عنوان كود مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فرآوري زباله با استفاده از اين كرم ساده، كم‌هزينه و مولد ثروت است.


-